Ik heb een nieuwe laptop gekocht. De vorige (Acer Travelmate 2200) die ging kapot. Ik maakte hem open, dat had ik al eerder gedaan, om het stof te verwijderen. Toen viel er een schroefje, die glipte weg! Dus ik proberen om dat schroefje te pakken, maar helaas. Dat ding ging steeds verder weg en belandde uiteindelijk bij mijn speaker aan de voorkant (magnetisch). Heb dus toen alles open moeten maken en je raad het al, de laptop was overleden . Maar het was toch langzamerhand tijd voor een nieuwe en nu heb ik een HP Pavilion DV6910ED. Een prachtige laptop met goede hardware. Uitgebreide info wordt bijgewerkt in mijn hardware info. Wel staat er Vista op, daar was ik wel bang voor. Ik heb hem nu 2 dagen (dit is m'n 2e dag) en ik heb nog niets negatief over Vista te melden.
Maar mijn vraag is; Wat is het beste, de laptop gebruiken via netstroom of via de accu? Bij mijn vorige laptop maakte dat niets uit, omdat de batterij helemaal op was. Dus die liet ik gewoon op netstroom. Ik zit voortdurend in de buurt van een wandcontactdoos, en ik las op de website van Microsoft.nl: bron, dat een batterij meestal maar 500 keer opgeladen kan worden. Doe ik dat dan 3x per dag dan kom ik uit op 166 dagen. Dan kan ik over een goed half jaar weer een nieuwe kopen, want dan gaat ie niet meer lang mee. Moet ik dus alleen gebruik maken van de batterij als dat echt nodig is (lijkt mij wel beter)? Ik las ook op meerdere websites dat dat dan ook weer slecht is voor je batterij.
Ik ga er dus eigenlijk van uit dat je de batterij beter kan gebruiken als dat nodig is, en zo niet; netstroom. Maar ik kan het dus natuurlijk ook mis hebben. Daarom vraag ik raad .
Alvast bedankt voor de moeite dit 'probleem' op te lossen.
Aangepast op 08 Oct 2008 09:10 door kaboomski (0%)
Rank: Basic user
Topic gestart op: 08 Oct 2008 09:10
Waarde post:
Re: [Opgelost] Netstroom of accu?
Als je de accu zo lang mogelijk in "goede conditie" wilt houden dan moet je afwisselen, werken op de accu en als die bijna leeg is werken op netstroom (en af en toe de accu helemaal leeg laten lopen.)
Je zal alleen wel merken dat als je geen netstroom gebruikt, dat de cpu underclocked word en daarom word de laptop net wat langzamer.
MasterwillemsCapture the moment! | http://www.flickr.com/photos/masterwillems
Rank: Premium user
Datum reactie: 08 Oct 2008 09:18
Waarde post:
Dat ie 'underclocked' wordt, klopt helemaal. Dan werkt de processor maximaal 50%.
Datum reactie: 08 Oct 2008 14:35
Waarde post:
Ik heb ook een laptop en ik gebruik de accu alleen wanneer het nodig is. Ook om snellere slijtage te voorkomen. Ik merk wel als ik de accu erin doe en zonder netstroom werk de laptop ietwat langzamer reageert maar ook weer niet zo erg dat je er problemen van ondervindt. Maar goed ik gebruik het alleen dus waar nodig.
RevolutionAls je naast je schoenen loopt, krijg je vieze sokken
Datum reactie: 08 Oct 2008 15:15
Waarde post:
Ik denk dat ik gewoon 2 x of 1 x in de week mijn batterij helemaal laat leeg lopen en dan weer oplaad. Op deze manier blijf ik de batterij 'onderhouden'.
Datum reactie: 08 Oct 2008 15:22
Waarde post:
Hopelijk heb je een 'slim' ontworpen laptop, die dus 4 pootjes heeft en geen 3 en eentje op de accu. Op die manier kun je een laptop direct op de netstroom aansluiten zonder dat de accu erin zit, dan slijt deze dus ook niet. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je wel een poosje stationair zult zitten.
Dit doe ik zelf ook en vind het ideaal. Het enige wat je niet kunt is even je laptop oppakken en er mee weglopen om ergens anders te gaan zitten. Maar dan moet je hem gewoon eventjes uitzetten.
En als je wel mobiel wilt zijn kun je gewoon via de accu werken.
Op die manier kun je dus steeds afwisselen.
LeviathanIf you notice this notice you will notice this notice was not worth noticing
Rank: Moderator
Datum reactie: 08 Oct 2008 16:17
Waarde post: