De retenties van gratis servers zijn over het algemeen zeer slecht/weinig een ook de compleetheid van de bestanden laat vaak te wensen over.
Er zijn wel redelijke gratis servers zoals die van bv. online als ik het mij goed herinner maar dergelijke gratis servers kunnen nooit op tegen de payservers.
Bij payserver heb je dus zeer vaak langere retentie en de compleetheid van bestanden is dan ook zeer goed.
De kosten voor een payserver is ook niet al te hoog in de maand dus zou het overwegen waard kunnen zijn.
Ook al zijn 'jonge' bestanden aanwezig dan nog kan het voorkomen dat deze '
incompleet' zijn geraakt tijdens de upload van de betreffende uploader, vandaar dat er dus ook herstelbestanden (PAR2-bestanden) worden meegepost. Meestal is dat zo'n 10% van het geheel wat geupload wordt.
Als jij dus bestanden binnenhaalt zal je deze moeten gaan herstellen via die PAR2 bestanden maar dan zullen die ook moeten worden binnengehaald.
De kans bestaat dat er ergens bij jou instellingen deze herstelbestanden niet binnengehaald behoeven te worden, check dit nog even.
Ik vermoed dat jij nog niet lang bezig bent met FTD (wat ook verder niet uitmaakt) en heb hier een aantal handige links voor je:
1.
Handleiding Grabit
2.
Nieuwgroepen.info
3.
Binaries4all
4.
Waarom een payserver nemen
Hier kan je zeer veel informatie halen m.b.t. het gebruik van nieuwsgroepen, servers, programma's e.d.
Ik ga er dan ook vanuit dat als je dit gelezen hebt het allemaal een stuk helderder wordt.
Edit:
Ik las net
hier dat de nieuwsgroepen van Tele2 wel zijn verbetert maar als ik het dan zo lees dan heb je het volgende:
- Nieuwsgroepen gaan via Tweaknet en niet via Tele2 zelf.
- Retentie van 50 dagen (niet echt heel veel en was voorheen 25 dagen)
- max. maar 2 verbindingen
Als je een payserver zou nemen dan heb je bv. als:
- retentie >200 dagen
- 8 verbindingen
- zeer goede compleetheid van de bestanden.
Maar als je genoegen neem met een gratis server dan mag je in principe niet klagen mochten er geen correcte bestanden binnen komen want dat risico loop je nu eenmaal hiermee.