Ik werk op de ICT afdeling van een VMBO school, en alle leerlingen krijgen vanaf volgend schooljaar elk een eigen laptop van school. Nu moet ik dus een image klaar stomen met bepaalde instellingen, o.a.: De laptop moet hooguit maar 1 draadloze verbinding kunnen maken, om te voorkomen dat leerlingen de laptop mee naar huis smokkelen en hem thuis voor internet gebruiken (interne netwerkpoort schakel ik zelf uit).
De vraag
De vraag is eigenlijk al duidelijk lijkt me.
"Hoe kan ik ervoor zorgen dat er maar 1 specifieke draadloze verbinding mogelijk is". that's the question.
Wat heb ik geprobeerd?
Ik heb op m'n grote vriend Google gezocht naar manieren om dit te doen, met verschillende zoek termen. Het is trouwens geen optie om elke laptop een vast (eigen) IP te geven, want het draadloze netwerk loopt via DHCP.
Ik wacht met smart op reacties, hoe sneller hoe beter uiteraard haha
Aangepast op 10 Jun 2009 09:58 door easyboarder (0%) Aangepast op 10 Jun 2009 09:58 door easyboarder (0%)
Easyboarderwww.PiratenbootLAN.nl | SCHRIJF JE NU IN!
Rank: Moderator
Topic gestart op: 10 Jun 2009 09:57
Waarde post:
Re: Hooguit 1 draadloze verbinding toestaan!
Je vraag is mij niet helemaal duidelijk. Je wilt er dus voor zorgen dat een laptop maar toegang kan krijgen tot 1 wireless accespoint, en dus nergens anders? Óf bedoel je misschien maar 1 tegelijk? Want dat is standaard zo. Ik denk, persoonlijk, dat dit zonder custom software niet kan. En dat deze software makkelijk te verwijderen is. Misschien kan je eens kijken bij gebruikersrechten?
KyenteiThe quieter you become, the more you are able to hear.
Rank: Gebanned
Datum reactie: 10 Jun 2009 11:52
Waarde post:
Mijn bedoeling is inderdaad dat de laptops met dat image alleen op het school netwerk kunnen verbinden, en nergens anders. Ben je niet toevallig dergelijke software tegen gekomen? Ik heb voor m'n gevoel heel google afgezocht (in hoeverre dat mogelijk is)..
Datum reactie: 10 Jun 2009 12:38
Waarde post:
De enige oplossing die ik mij zo kan bedenken is een laptop zonder wireless adapter, en op school docking stations vast zetten, met daarop een wireless adapter.
Datum reactie: 10 Jun 2009 13:03
Waarde post:
Een directe oplossing zou ik niet weten maar ik mag aannemen dat, nu je een image maakt voor alle laptops, deze allen gelijk zijn en dus ook allemaal dezelfde netwerkkaart hebben (zelfde merk en type)
Neem dan eens contact op met de fabrikant van deze netwerkkaart en vraag en hen of zij vaker met dergelijke vragen te maken hebben gehad en misschien staat er op de site van de fabrikant wel een oplossing.
Een dockingstation zou een oplossing kunnen zijn maar ik vraag mij af of dit gunstig is omdat de leerlingen met de laptops overal zouden moeten kunnen inloggen op school, dan wordt dan een flinke aanschaf van dockingstations of ze een vast plek toewijzen.
Erwin_wGebruik de PM waarvoor die gemaakt is en stel vragen op het forum | Google?
Rank: Administrator
Datum reactie: 10 Jun 2009 13:28
Waarde post:
docking stations zijn inderdaad geen optie, dat past niet in het budget. Wel een leuk idee verder, maar ze zijn dan ook niet mobiel genoeg.
Ik kan HP eens een mailtje sturen (het zijn allemaal dezelfde laptops ja)
Datum reactie: 10 Jun 2009 13:51
Waarde post:
LeviathanIf you notice this notice you will notice this notice was not worth noticing
Datum reactie: 10 Jun 2009 23:10
Waarde post:
Let wel op dat je onder windows vista Home Basic/Premium en evt. andere releases geen toegang hebt tot gpedit.msc.
Datum reactie: 10 Jun 2009 23:23
Waarde post:
In een schoolomgeving zal toch waarschijnlijk wel XP pro of Vista Business gebruikt worden? Mocht dat niet het geval zijn, gpedit valt ook wel het OS in te hacken.
Aangepast op 10 Jun 2009 23:58 door leviathan (28%)
LeviathanIf you notice this notice you will notice this notice was not worth noticing
Datum reactie: 10 Jun 2009 23:58
Waarde post:
We draaien inderdaad XP Pro, ik ga er mee aan de slag zodra ik tijd heb! Alvast bedankt voor de tips mensen!
Datum reactie: 11 Jun 2009 00:31
Waarde post: