Graag willen wij als Crew jullie even attenderen op het gebruik van teksten en afbeeldingen die soms rechtstreeks worden gekopieerd van websites.
Helaas hebben wij recent moeten ondervinden dat een redelijk bekende website TweakWindows heeft aangeschreven met de vermelding dat er zonder voorafgaande toestemming redactionele contents en afbeeldingen van hun website zijn gekopieerd en op TweakWindows zijn gebruikt, dat blijkt dus onder "inbreuk van de auteursrecht" te vallen.
Dit alles blijkt in strijd te zijn met de Auteurswet 1912.
De betreffende uploads zijn door TweakWindows verwijderd inclusief andere uploads die ook afkomstig waren van die website.
Dan komen we op het volgende:
Wij waarderen het enorm dat er toch aardig wat geupload wordt en we kunnen dit alleen maar aanmoedigen, ga vooral door daarmee.
Daarbij willen wij jullie toch verzoeken om, als je iets upload, je aan de volgende zaken te houden:
Item 1
Indien je items gaat toevoegen, neem deze niet letterlijk over maar formuleer ze even in je eigen woorden, dus ook geen vertalingen via de Google-vertaalmachine.
En als je dat doet zorg dan dat het conform de Nederlands taal geschreven is;
Item 2
Kopieer afbeelding niet direct van websites maar maak gebruiken van een image host of de ruimte op TweakWindows zelf.
Het niet in stand houden van deze zaken zal er toe leiden dat de uploads zonder verder overleg worden verwijderd of niet worden gevalideerd, een discussie hierover zal weinig tot geen resultaat bieden.
De crew bepaald of een upload hier aan voldoet of niet.
Indien dit niet wordt nageleefd zal dit, nadat er al eerder een upload van een lid is verwijderd met een daarbij behorende PM, consequenties hebben voor de betreffende uploader.
Helaas moeten wij hier streng op toezien want ook TweakWindows zit niet te wachten op schadevergoeding van juridische partijen, ook de betreffende uploader kan hierover worden aangesproken door de juridische partij.
De regels van TweakWindows zullen op zeer korte termijn hierop worden aangepast zodat hier straks geen misverstanden over kunnen ontstaan.
Heb je twijfels over iets wat je wilt uploaden kan je altijd contact opnemen met één van de crew-leden middels een PM of via het contactformulier, wij kunnen dan eventueel onderling overleggen en bepalen of het gene acceptabel is of niet.
Komt er een, voor jou, geen acceptabel antwoord dan zal je je bij deze beslissing van de Crew moeten neerleggen.
Wij willen nog wel even benadrukken dat dit geen blokkering moet worden voor de toekomstige uploads.
Hmm.. niet mooi dat TW er op aan gesproken werd. Maar wel dat het nu duidelijk is, want ik merk vaak al dat nieuwsteksten rechtstreekse kopieën zijn. Ik zelf had ook al het idee dat het niet lang meer kon duren dat dit er aan zat te komen.
Bj farmore ...een dag uit bed gekomen is een dag niet geleefd...
Rank: Basic user
Datum reactie: 03 Mar 2009 17:27
Waarde post:
Re: Inbreuk Auteursrechten
Bijzonder duidelijk, en nu ik het zo lees verbaast het mij dat dit nog niet eerder toegevoegd was aan de regels. Echter vraag ik mij af of nieuwsberichten wél gekopieerd mogen worden? Aangezien het vermelden van de bron geen punt moet zijn, toch?
KyenteiThe quieter you become, the more you are able to hear.
Rank: Gebanned
Datum reactie: 03 Mar 2009 17:49
Waarde post:
Niet helemaal correct.
Als er geen (schriftelijke) toestemming is verkregen vanuit de auteur mogen dergelijke zaken niet gepubliceerd worden, ook als zou je de bron-vermelding er bij zetten.
Alles wat een auteur schrijft (hier vermeld op een website) mag dus niet 1:1 gekopieerd worden. Wat wel toegestaan is om het gehele verhaal in eigen woorden te formuleren, dan behoeft ook de bron er niet bij vermeld worden.
Heb je wel toestemming om iets te kopiëren dan zal je daarbij wel de bron moeten vermelden.
Aangepast op 03 Mar 2009 17:59 door erwin_w (0%) Aangepast op 03 Mar 2009 18:11 door erwin_w (19%)
Erwin_wGebruik de PM waarvoor die gemaakt is en stel vragen op het forum | Google?
Rank: Administrator
Datum reactie: 03 Mar 2009 17:58
Waarde post:
Read it, and Agreed
Wel jammer dat TW aangesproken werd. Maarja wat moet, moet!
BlingkingI Will Use Google Before Asking Dumb Questions...
Datum reactie: 03 Mar 2009 18:28
Waarde post:
Ik heb het er toevallig nog met wesleysneider (nick) over gehad en zij tegen hem dat jullie in strijd waren met de autersrechten, en promt die zelfde dag krijgen jullie deze benadering.
Ik zweer dat ik er niets mee te maken heb.
MatthijskSimply Soft | IT's our business to make it easy
Datum reactie: 03 Mar 2009 19:56
Waarde post:
Hey, het was niet de afspraak dat je de quote tegen mijzelf zou gebruiken! Hehe =p Nee, je hebt je punt gemaakt hoor. En dat klopt ook helemaal. Ik denk dat mensen er wel een dagtaak aan zullen hebben nieuwsberichten te schrijven in eigen verwoording en dat het al snel gaat vervelen.
KyenteiThe quieter you become, the more you are able to hear.
Datum reactie: 03 Mar 2009 19:59
Waarde post:
Je hebt gelezen wat er vermeld staat in dit topic neem ik aan, dat spreekt voor zich.
Lees anders de complete uitleg in de links die ik in de OP schreef, daar staat zo goed als alles beschreven.
Zolang er dus geen (schriftelijke) toestemming is van de Auteur mag er niets worden gekopieerd, ook niet als de bron wordt vermeld.
Erwin_wGebruik de PM waarvoor die gemaakt is en stel vragen op het forum | Google?
Datum reactie: 03 Mar 2009 20:20
Waarde post:
En eigenlijk ook wel heel logisch. Stel je zelf maar eens voor dat je artikels schrijft en vervolgens kom je het op andere sites tegen. Zelf heb ik ook een aantal nieuwsberichten 1 op 1 gekopieerd, maar ik ga het nu zeker weten even in eigenwoorden omzetten! (krijg je meteen niet die rare tekens ende layout is 1x goed)
Datum reactie: 03 Mar 2009 21:29
Waarde post:
Dus wat hebben we allemaal geleerd geen teksten/ afbeeldingen of andere dingen zomaar kopieren en hier plakken.
Mensen die gaan roepen dat ze er niks mee te maken hebben en dat wel zeggen maken zichzelf juist verdacht. Maar om hier niet al te veel verder op in te gaan ik zie ook nergens de vraag of iemand zich wel of niet aan die regels houdt dat weet je als uploader zelf het beste.
Theshit1983They can't take our place so we are victorious.
Datum reactie: 04 Mar 2009 02:04
Waarde post:
Dus wat hebben we allemaal geleerd geen teksten/ afbeeldingen of andere dingen zomaar kopieren en hier plakken.
Mensen die gaan roepen dat ze er niks mee te maken hebben en dat wel zeggen maken zichzelf juist verdacht. Maar om hier niet al te veel verder op in te gaan ik zie ook nergens de vraag of iemand zich wel of niet aan die regels houdt dat weet je als uploader zelf het beste.
Offtopic: Off Topic: Ik verdacht, nee hou toch op, ik doe dat soort dingen niet maar heb jullie van TW of atlhans Nick er alleen voor gewaarschuwd.
Mod; Graag de UBB codes toepassen, tevens een PM gestuurd.
Waarom ben jij je toch steeds aan het verdedigen? dit wekt alleen maar argwaan op dus let daar even op.
PS, dit is trouwens de zoveelste keer dat je gewezen wordt door een Mod op het gebruik van de UBB-codes, dit is de laatste onofficiële waarschuwing
Aangepast op 04 Mar 2009 07:37 door wesleysneijder (32%) Aangepast op 04 Mar 2009 07:37 door wesleysneijder (0%) Aangepast op 04 Mar 2009 08:04 door erwin_w (30%)
MatthijskSimply Soft | IT's our business to make it easy
Datum reactie: 04 Mar 2009 07:25
Waarde post:
heeft de overheid hier wat van gezegt of vinden jullie dat ?
AmahlBIJ SOMMIGE MENSEN KAN JE NOOIT WAT GOED DOEN
Datum reactie: 04 Mar 2009 09:31
Waarde post:
heeft de overheid hier wat van gezegt of vinden jullie dat ?
Nee, een betreffende website waar tevens op gelet wordt tijdens het valideren van uploads. Dus graag als je iets wil uploaden even in je eigen woorden schrijven.
De betreffende uploads zijn door TweakWindows verwijderd inclusief andere uploads die ook afkomstig waren van die website.
Rank: Moderator
Datum reactie: 04 Mar 2009 10:30
Waarde post:
Oh het is dus 1 website. Ik dacht dat meerdere een klacht indienden.
Is het een bekende site, zoals Tweakers, HardwareInfo o.i.d.? Als de staff geen namen wil noemen is het geen probleem. Alleen lijkt het me best wel handig. Dan kunnen sommige extra opletten, dit zodat er geen 2e klacht van de betreffende site komt.
BlingkingI Will Use Google Before Asking Dumb Questions...
Datum reactie: 04 Mar 2009 12:06
Waarde post:
Nee, we noemen geen namen en laten we gewoon van uit gaan dat dit van elke webiste afkomstig kan zijn.
We zullen gewoon de auteursrecht serieus moeten nemen en geen complete teksten/afbeelden/enz. klakkeloos kopieren en gebruiken.
Datum reactie: 04 Mar 2009 12:30
Waarde post: