@Pciweb
Dat heb je wel, ik bedoel, je zin was heel erg onduidelijk geformuleerd (al jouw zinnen in de OP).
"Zou ik soms met een programma mijn ventilator niet meer laten draaien.". Ik heb de zin 2 keer grondig moeten lezen om te begrijpen wat je wilt, als iemand er even vluchtig naar kijkt, dan wordt je gegarandeerd verkeerd begrepen.
Neem dit stukje eens "je kan u er aan verband", je probeert (volgens mij te zeggen) "je kan je er aan verbranden". Dat is toch echt geen correct Nederlands, in ieder geval niet ABN. Dat is dus erg onduidelijk voor sommige mensen.
"Ik heb al gezoek", je vergeet een "t", en het is "gezocht", niet "gezoekt". Ik ben jonger dan jij, en zelfs ik kan beter Nederlands. En ik vind iets als "deze beeldscherm" in spreektaal helemaal niet een probleem (alhoewel ik het niet zeg), maar dit is ook echt TE onduidelijk om te begrijpen, en daar irriteer ik mij zelf wel heel erg aan.
Zou je daar alsjeblieft even op willen letten? Want ik (en waarschijnlijk ook andere mensen) irriteer mij daar aan, en zo krijg je alleen maar "boze" reacties.
Offtopic: - Ik probeer niet een moderator te zijn, ik geef hem gewoon wat advies, en mijn mening, over hoe je duidelijk je vraag/probleem formuleert
En ik wil je een laatste (en echt geweldige) tip geven, die ALTIJD handig is. Installeer spellingcheck voor FireFox (als je die gebruikt), het haalt er al veel fouten uit. Maar natuurlijk ook op je grammatica letten
Wat betreft jouw probleem. Als je in de BIOS kijkt kan je soms instellen of je voorkeur hebt voor de ventilator "zacht", "gemiddeld", of "hard". Hoe lager, hoe minder geluid hij maakt, hoe hoger, hoe beter de prestaties zijn en de temperatuur is.
Meet ook eens je temperatuur op met bijv. Speedfan of Everest, laptops mogen in 't algemeen warmer worden dan desktops.
EDIT: Keitaro was eerder